پايگاه مقاومت بسیج ذوالفقار علي رفسنجان

حوزه مقاومت بسیج خاتم الانبیا ص

آشنایی با هلیکوپتر تک نفره Ka-56،هلیکوپتر جمیزباند!

نامه الکترونیک چاپ PDF
ka-561
در سال 1970 طبق بخشنامه ای در دولت اتحاد جماهیر شوری سابق،طرح توسعه هلیکوپتر  K-56 با کد  "زنبور"  که قابل حمل بود ابلاغ شد،این مدل قرار بود برای استفاده ماموران اداره اطلاعات،جهت تغییر مکان سریع و فرار سریع مورد استفاده قرار بگیرد.
سر انجام در سال 1971 طرح و سفارشی برای طراحی هلیکوپتر فوق سبک جهت استفاده های نظامی به دفتر طراحی کاموف ارائه شد.سرگی فومین معاون معاون رئیس به عوان طراح و رهبر پروژه انتخاب شد.
در طرح سفارش داده شده این موارد درج شده بود :
هلیکوپتر باید در یک ظرف استوانه ای شکل به قطر حداکثر 500 میلیمتر قرار بگیرید و قابلیت حمل نقل داشته باشد.دلیل این امر این بود که نیروی دریایی شوروی سابق برنامه ای برای خارج کردن این هلیکوپتر از لوله اژدر زیر دریایی داشت.
مورد دیگر این بود که این هلیکوپتر باید ظرف 15 دقیقه اسمبل شده و قابلیت پرواز را داشته باشد.
موتوری با قدرت 40 اسب بخار،که قابلیت خنک شدن با هوا را داشته باشد و از سوخت اتومبیل استفاده کند از دیگر موارد سفارش داده شده بود.

نمونه اولیه طرح سفارش داده شده به منظور ارزیابی های بهتر برای پیکربندی هلیکوپتر ساخته شد،کامل اول طرح برداشته شده بود جمع اوری و جمع و جور کردن هلیکوپتر آسان بود،گام بعدی انجام تست هایی بود که باید بر روی سیستم موتور،سیستم روتر و کنترل و انتقال انجام می پذیرفت.
تنها بخش سازه هلیکوپتر که از سایر بخش ها منفصل شده بود 4 تیغه  های روتر اصلی بود تا جمع اوری سریع تر و اسان تر باشد،در این حالت تمامی قطعات به راحتی روی یکدیگر جمع می شند،زمان مونتاژ حتی از 15 دقیقه سفارش اولیه هم کمتر بود،کا-56 ظرف 10 دقیقه جمع اوری و یا سرهم می شد.
متاسفانه کا-56 تا کنون به دلیل مشکلاتی در سیستم موتور به صورت کامل عملیاتی نشده است.البته چند سالی است که این نمونه عملیاتی شده که عکس های ان در زیر ارایه می گردد.

KA-56

KA-56
KA-56

KA-56


اطلاعات فنی برای کا - 56
خدمه : 1 
وزن پرواز : 220 کیلوگرم
وزن قابل حمل : 110 کیلوگرم
حداکثر سرعت : 110 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سقف : 1700 متر
حداکثر برد : 120 کیلومتر


منابع :
aviastar.org/helicopters_eng/ka-56.php
http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/ka-56.htm

نویسنده : امیرحسام ملایی یگانه

آشنایی با هلیکوپتر UH-1Y Venom, یگان تفنگداران دریایی آمریکا

نامه الکترونیک چاپ PDF
UH-1Yهلیکوپتر Bell UH-1Y Venom که گاهی تحت عناوین Super Huey و Yankee نیز شناخته میگردد, یک هلیکوپتر چند منظوره و سایز متوسط و 2 موتوره میباشد که تحت برنامه بروز رسانی H-1 جهت خدمت در ناوگان تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا توسعه یافته است.
بالگردها UH-1Y در حال حاضر با نرخ تولید نسبتا" پایین, در حال جایگزین شدن با نمونه های قدیمی و فرسوده UH-1N Twin Huey یگان تفنگداران دریایی ایالات متحده (USMC) میباشند که از سال 1970 میلادی در خدمت این نیرو قرار دارند. UH-1Y در ابتدا با اقتباس از نمونه UH-1N ساخته شد اما در سال 2005 میلادی, نیروی دریایی ایالات متحده آن را به عنوان یک بالگرد جدید تائید و نامگذاری نمود.

Bell UH-1Y Venom


توسعه

در سال 1996 میلادی, یگان تفنگداران دریایی ایالات متحده (United States Marin Crops و یا همان USMC) با آغاز برنامه موسوم به H-1 در جهت بروز رسانی 100 فروند بالگرد UH-1N به UH-1Y و 180 فروند AH-1W به AH-1Z اقدام به عقد قرارداد با کمپانی هلیکوپتر سازی Bell نمود. برنامه H-1 چندین هدف شاخص را تحت پوشش قرار میداد که از جمله مهترین آنها میتوان به طراحی و تولید بالگرد چند منظوره جدید و دارای قابلیت های تهاجمی در کنار طراحی مشترک در جهت کاهش هزینه های تولید و نگهداری اشاره داشت. به عنوان مثال, بالگردهای UH-1Y و AH-1Z در بیش از 84% بخش های محوری همچون: ساختمان دم, موتورها, پروانه های اصلی, متعلقات سیستم انتقال قدرت, چیدمان تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی, نرم افزارها, سامانه های کنترلی و ... با یکدیگر مشترک میباشند.

Bell UH-1Y Venom


ساختار بدنه نمونه های Y بطور اختصاصی در جهت حمل و نقل هوایی تفنگداران دریایی ایالات متحده در عراق توسعه یافتند. Huey در جهت انجام ماموریت های بسیار متعدد از جمله: فرماندهی و کنترل عملیات (C2), پشتیبانی و اسکورت, شناسایی, نقل و انتقال نیروهای نظامی, حمل و نقل تجهیزات پزشکی و پشتیبانی نزدیک هوایی ساخته شده است. بطور معمول در جهت ایجاد گروه پشتیبان هوایی در USMC, از چیدمان 2 الی 4 فروند Huey در کنار 4 الی 8 فروند Cobra استفاده میشود. مسلسل نصب شده در دماغه Cobra به همراه تسلیحات نصب شده بر روی درب Huey, توانایی ایجاد میدان آتش با شعاع 240 درجه را دارا میباشند.

در طول سال های اخیر, بروز رسانی های انجام شده بر روی تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی و همچنین تسلیحات مدرن نصب شده بر روی درب های جانبی, موجب افزایش وزن خالص UH-1N ها شده اند. این افزایش وزن موجب شد تا حداکثر سرعت مفید UH-1N ها به حدود 190 کیلومتر در ساعت کاهش یابد و همچنین تاثیرات منفی بر روی عملکرد برآ و چابکی هلیکوپتر نیز دیده شوند و لذا در بحث حمل سوخت و تسلیحات نیز محدودیت هایی به وجود آمد.

Bell-UH-1Y-Venom


مدل Y در بحث تجهیزات ناوبری و الکترونیکی دچار بروز رسانی های متعدد گردیده است و کابین خلبان بصورت استاندارد و پایه دارای مانیتورهای چند منظوره و آرایش Glass Cockpit میباشد. همچنین این نمونه دارای ویژگی های امنیتی و ایمنی فراوان مییاشد و در کنار گونه های UH-1 در جهت رویت اهداف در شب, به حسگرهای فروسرخ و مدرن FLIR و یا همان Forward Looking Infrared مجهز گردیده اند. با اینحال بهترین تغییرات انجام گرفته بر روی این مدل, همانا ارتقا فدرت موتورها و افزایش مانور پذیری آن میباشد. پس از تعویض موتورها با نمونه های قدرتمندتر و همچنین تعویض پروانه های 2 تایی با نمونه های 4 تایی و ساخته شده از جنس کامپوزیت و مواد مرکب در مدل های Y, بالگرد Huey عملا" به جایگاه اصلی خود در جهت پشتیبانی هوایی دست یافت.

Bell-UH-1Y-Venom


در ماه February سال 2008 میلادی, کمپانی Bell اقدام به تحویل 2 فروند بالگرد UH-1Y به یگان تفنگداران دریایی آمریکا نمود. تا انتهای ماه September سال 2009 میلادی, بالگردهای UH-1Y با حداکثر ظرفیت بر روی خطوط تولید Bell قرار داشتند و تا پایان همان سال, 21 فروند از این مدل به نیروی USMC تحویل داده شد. یگان تفنگداران دریایی ایالات متحده در نظر دارد مجموعا" 160 فروند بالگرد مدل Y را با نمونه های مدل N تعوض نماید. طبق پیش بینی های اولیه, این برنامه تا سال 2016 میلادی ادامه خواهد داشت.

Bell-UH-1Y-Venom

طراحی

بالگرد UH-1Y در واقع نمونه تکامل یافته UH-1 میباشد. این نمونه دارای پروانه های 4 تایی و تماما" کامپوزیتی میباشد که به دلیل طراحی خاص خود, توانایی مقاومت در فبال برخورد اجسام و گلوله های خارجی تا قطر 23 میلیمتر را دارا میباشند. نمونه های مدل Y در مقایسه با انواع UH-1N دارای ویژگی هایی همچون: 125% افزایش توان حمل بار, 50% برد بیشتر و سرعت پیمایش بیشتر میباشند. UH-1Y دارای قدرت مانور دهی بسیار بالا و همچنین مقاوت پروازی فراوان میباشد. سامانه Target Sight System و یا همان TSS ساخت کمپانی Lockheed Martin همراه با نسل سوم حسگرهای FLIR بر روی بالگردهای UH-1Y نصب گردیده اند. سامانه TSS این توانایی را به بالگرد میدهد تا در شرایط آب و هوایی مختلف و همچنین در طول روز و شب, اهداف زمینی را رویت و به اطلاع خلبان برساند. این سامانه دارای حالت های نمایشی مختلف میباشد و جهت رهگیری اهداف میتواند از حسگرهای FLIR و یا از روش هدایت تلویزیونی بهره بگیرد. این سامانه بر روی بالگردهای AH-1Z Viper و هواپیماهای KC-130J Harvest HAWK نیز نصب گردیده است.

Bell-UH-1Y-Venom

TSS

سابقه عملیات
بالگردهای UH-1Y و AH-1Z کلیه آزمایشات زمینی و پروازی خود را در اوایل سال 2006 میلادی به پایان رساندند. در طول 3 ماهه اول سال 2006 میلادی, UH-1Y جهت انجام آزمایشات عملیاتی به پایگاه NAS Patuxent River (مرکز اصلی انجام آزمایشات نیروی دریایی ایالات متحده و واقع در ایالت Maryland) منتقل گردید و در آن مکان آزمایشات مربوط به ارزیابی عملکرد و موسوم به OPEVAL (تلفیقی از عبارت Operational Evaluation) بر روی آن انجام گرفت. در ماه February سال 2008 میلادی, مرحله دوم و پایانی آزمایشات OPEVAL بر روی UH-1Y و AH-1Z آغاز گردید و با موفقیت به پایان رسید.

Bell-UH-1Y-Venom

UH-1Y و AH-1Z

در تاریخ 8 August سال 2008 میلادی, یگان تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا, بالگرد UH-1Y را به عنوان هلیکوپتر ویژه خود تائید نمود. سرانجام در ماه January سال 2009 میلادی, اولین اسکادران بالگردهای UH-1Y به عنوان نمونه عملیاتی در شاخه حمل و نقل هوایی نیروی دریایی ارتش آمریکا (Aviation Combat Element) به پایگاه سیزدهم نیروی دریای ایالات متحده تحویل گردیدند.

Bell-UH-1Y-Venom

مشخصات

خدمه: 1 الی 2 خلبان
ظرفیت: 3020 کیلوگرم
طول: 17.78 متر
قطر پروانه اصلی: 14.88 متر
ارتفاع: 4.5 متر
مساحت دیسک پروانه اصلی: 168.0 متر مربع
وزن خالص: 5.370 کیلوگرم
حداکثر وزن در هنگام برخاست: 8.390 کیلوگرم
موتورها: 2 عدد موتور T700-GE-401C ساخت General Electric همراه با تکنولوژی Turboshaft

کارایی

حداکثر سرعت قابل تحمل: 366 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت مجاز: 304 کیلومتر در ساعت برای 30 دقیقه
سرعت پیمایش عادی: 250 الی 293 کیلومتر در ساعت (با توجه به نوع ماموریت)
شعاع عملیات نظامی: 241 کیلومتر در ساعت همراه با 990 کیلوگرم بار
مداومت پروازی: 3 ساعت و 30 دقیقه
سقف عملیاتی: 6100 متر
سرعت پیمایش عمودی: 12.8 متر بر ثانیه

تسلیحات

2 عدد جایگاه قرارگیری موشک های Hydra 70
2 عدد جایگاه قرارگیری مسلسل های 7.62 میلیمتری M240D و BMG-50 GAU-16/A و یا GAU-17/A

آشنایی با هليكوپتر تهاجمی/ شناسائی OH-58D - Kiowa Warrior

نامه الکترونیک چاپ PDF
kiowaهليكوپتر تهاجمي/ شناسائي OH-58D - Kiowa Warrior توسط كمپاني هليكوپتر سازي Bell ساخته شده و حدود 375 فروند از آن توليد گشته است. اين هليكوپتر تهاجمي/ شناسائي تك موتوره و مجهز به چهار تيغه پروانه براي حمايت از نيروهاي نظامي آمريكا در سراسر دنيا از جمله هائيتي، سومالي و خليج فارس (جنگهاي اول و دوم خليج فارس) به خدمت درآمده.
در سال 2002، Kiowa در ماموريت نيروهاي SFOR (بخشي از نيروهاي پيمان ناتو) در بوسني و همچنين در سال 2003، 120 فروند از آن در عمليات آزادسازي عراق شركت نمودند و 29 فروند در طي اين عمليات از دست رفتند. در آگوست 2007، اسكادران Kiowa ارتش آمريكا به رقم 300,000 ساعت پرواز جنگي دست پيدا كرد.
 
اصلي ترين ماموريتي كه براي  OH-58D Kiowa Warrior در نظر گرفته شده، نقش هليكوپتر پيشاهنگ ديده باني/ شناسائي تهاجمي است. OH-58D ميتواند با نصب تجهيزات، قادر به حمل بار در مقرهاي خارجي باشد. قلاب حمل بار خارجي مجاز به حمل تا 2,000 پاوند است. OH-58D همچنين ميتواند 2 برانكار را در مواقع تخليه فوري مجروحين همراه با 320 كيلوگرم تجهيزات تا شعاع رزمي 185 كيلومتر و در نقش ترابري ميتواند تا 6 سرباز را حمل كند. هر فروند C-130 ميتواند تا دو فروند Kiowa را حمل نمايد كه براي اين منظور تيغه هاي محور اصلي، سطوح تثبيت كننده افقي و محور عمودي پروانه دم جمع شده و سايت ديده باني، كاتر كابل به همراه آنتن IFF برداشته ميشوند. همچنين ارتفاع هليكوپتر را ميتوان با خواباندن اسكي هاي فرود جهت افزايش فضا، كاهش داد. ظرف فقط 10 دقيقه پس از تخليه از C-130، جنگجوي Kiowa قادر به بارگيري مهمات و اجراي ماموريت ميباشد.
 

ah-58d

 
 
OH-58D Kiowa Warrior در آينده توسط نسل جديد هليكوپترهاي مسلح شناسائي آمريكا (ARH) جايگزين خواهد شد. مسئوليت ساخت نسل جديد هليكوپترهاي (ARH) در جولاي 2005 به شركت هليكوپترسازي بل اعطاء گرديد. نسل جديد كه برگرفته از هليكوپتر غير نظامي Bell 407 ميباشد، ARH-70 نام دارد كه در حال حاضر مراحل توسعه و آزمايشات را پشت سر ميگذراند و طبق برنامه ريزي تعداد 368 فروند هليكوپتر در خلال سالهاي 2008 تا 2013 تحويل داده خواهند شد.
 
 

كاكپيت مجهز به نمايشگرهاي MFD

كاكپيت مجهز به نمايشگرهاي MFD
 
كاكپيت
 
Kiowa اولين هليكوپتر ارتش آمريكا بود كه داراي كاكپيت تمام شيشه اي است. كاكپيت مجهز به سيستم پرواز Sperry، ردياب هدف/ نشانه گذار هدف متحرك و ANVIS (سيستم ديد در شب هوائي) سيستم نشان دهنده اهداف و كلاه خود نماش دهنده ميباشد. نمايشگرهاي چند منظوره اصلي، اطلاعات موقعيت،‌ كنترل مخابرات و ويدئوي سايت ديده باني را در اختيار خلبانان قرار ميدهند. يك ضبط كننده ويدئو با ضبط تصاوير تلويزيوني و شبيه ساز تصاوير حرارتي اهداف، امكان پخش مجدد آن را در كاكپيت فراهم ميسازد.
 
تسليحات
 
OH-58D  مجهز به دو پيلون 'تعويض سريع عمومي' (UWP) است. هر پيلون قادر به حمل 2  موشك Hellfire، هفت راكت Hydra 70 ، دو موشك هوا به هواي استينگر، يا يك توپ كاليبر 50 ثابت غير متحرك است. يك كامپيوتر داخلي اطلاعات برد ياب ليزري و مكان ياب اهداف را در يك محدوده 10 متري فراهم مياورد.
 
سيستمهاي اقدام متقابل
 
واحد اقدام متقابل شامل يك جمر AN/ALQ-144  مادون قرمز، دريافت كننده هشدار راداري در برابر رادارهاي موج پالسي و پيوسته و يك آشكار كننده هشدار ليزري است. Bell OH-58D هليكوپتري است كم صدا و به علت توليد اثرات مادون قرمز بسيار كم ، آشكار سازي آن براي دشمن بسيار مشكل ميباشد.
 

Kiowa Warrior  در حال شليك راكتهاي Hydra 70

Kiowa Warrior  در حال شليك راكتهاي Hydra 70
 

سيستم كنترل آتش و ديده باني
 
سايت نصب شده شناسائي (MMS) ساخته بوئينگ، كه در بالاي تيغه هاي گردان هليكوپتر سوار شده ، Kiowa Warrior را قادر ميسازد تا به انجام ماموريت در روز و شب پرداخته و با دشمن در حداكثر برد سلاحهاي حمل شده در كمترين موقعيت شناسائي هليكوپتر براي دشمن درگير شود. سايت نصب شده (قابل تنظيم در هنگام پرواز) شامل واحد سنسورها كه خود شامل: يك دوربين تلويزيوني با كيفيت بالا براي شناسائي اهداف برد دور، يك سنسور شبيه ساز حرارتي براي ناوبري، هدف ياب و نشانه گذار هدف، بردياب/ هدف ياب ليزري براي مكان هدف و هدايت موشكهاي (هدايت ليزري) هل فاير و پشتيباني از آتش توپ است. بردياب/ آشكار ساز ليزري همچنين براي كمك به هليكوپترهاي AH-1 Cobra براي موشكهاي TOW به كار برده ميشود. DRS Technologies در حال حاضر پيمانكار ساخت واحد سنسور ميباشد كه از فوريه 2005 مسئول به روزآوري سيستم شبيه ساز حرارتي بر روي MMS  گرديده است. سيستمهاي شبيه ساز حرارتي به روزشده (TISU) ، شناسائي هدف و برد را به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش داده اند. كار تحويل اين سيستمها در ميانه سال-2006 به اتمام رسيد.
 

kiowa4

 
ناوبري و ارتباطات
 
OH-58D ارتش آمريكا مجهز به سيستم (AHRS) از شركت Litton ، يك سيستم موقعيت مكانيابي جهاني و سيستم ناوبري داخلي GPS/INS ميباشد. يك مدول بارگذاري اطلاعات امكان ذخيره سازي اطلاعات نقاط مسير و فركانسهاي راديوئي را پيش از ماموريت فراهم ميسازد. تجهيزات ماموريت شامل يك Data Modem توسعه داده شده براي ارتباطات ديجيتالي منطقه نبرد (IDMDBC). سيستمهاي ارتباطي براساس دستيابي- سريع UHF و راديوي ضد جم SINCGARS FM  ميباشد.
 
موتورها
 
سيستم پيشرانه OH-58D به اين هليكوپتر سرعت، كشش، قابليت مانور مورد نياز را براي پايداري در شرايط رزمي فراهم مياورد. مجهز به يك دستگاه موتور مدل 250 485kW آليسون- توربين (برگرفته از مدل تجاري Bell206 با دهها هزار ساعت پرواز) است. موتور و سيستم انتقال قدرت جهت براوردن انتظارات در دماي زياد و شرايط اقليمي مناطق دور دست ارتقاء يافته است. تيغه هاي هليكوپتر تمام كامپوزيت بوده و قابليت بقاء پذيري در برابر گلوله هاي تا كاليبر 50. را دارا ميباشند.
 
هلیکوپترهای مشابه

OH-6 Cayuse
MBB Bo 105
Cicaré CH-14
Mil Mi-36
Changhe Z-11
Aérospatiale Gazelle

OH58DHOVRDECK1

ویژگی های عمومی

خدمه : 2 خلبان
طول : 12.85 متر
قطر ملخ اصلی : 10.67 متر
ارتفاع : 3.93 متر

وزن خالی : 1737 کیلوگرم
وزن ناخالص : 2495 کیلوگرم
موتور : 1 × رولز رویس T703 - AD - 700A و یا 250 - C30R / 3 تربوشفت، 650 اسب بخار (485 کیلووات)
حداکثر سرعت : 241 کیلومتر / ساعت
سرعت کروز : 204 کیلومتر / ساعت
برد : 555 کیلومتر
سقف پرواز :  4،575 متر
جنگ افزار
موشک های ضد تانک AGM - 114هلفایر
راکت هیدرا 70
مسلسل M296 یا M3P.50 CAL
موشک هوابه هوای استینگر AIM-92 

منابع :
centralclubs.com
en.wikipedia.org/wiki/Bell_OH-58_Kiowa
گرداوری و ترجمه : میلیتاری پارسی
تصاویر : میلیتاری پارسی


آشنایی با هلیکوپتر چند منظوره ی Ka-27

نامه الکترونیک چاپ PDF
Kamov_Ka-27PSهلیکوپتر Ka-27 که در ناتو با کد HELIX ساخت شرکت کاموف است که طراحی و ساخت آن بر اساس نیاز نیروی دریایی شوروی به یک هلیکوپتر کارامد چند منظوره انجام شده است .
روند طراحی این هلیکوپتر از 1969 آغاز شد و در ساخت این هلیکوپتر نیز همانند بقیه ی هلیکوپترهای این شرکت ، از تکنولوژی ملخی Contra rotating معروف کاموف که در تستها و شرایط واقعی کارایی خود را نشان داده است ، استفاده شده .

هلیکوپتر Ka-27 که نسبت به مدل قبلی خود یعنی Ka-25 دارای قدرت دو برابر بوده و دارای بدنه ی بزرگتر ، کارایی بالاتر ، سیستم کنترل پرواز پیشرفته تجهیزات الکترونیکی ارتقا یافته بود و چنانکه گفته خواهد شد ، این هلیکوپتر بستر انواع مختلف مدلها با ماموریتهای مختلف ، از جنگ ضدزیردریایی تا نقش تهاجمی و آواکس است .

Ka-27 در حالت پایه دارای دو موتور توربوشافت کلیموف مدل TV3-117VMA با قدرت 2400 اسب بخار و مصرف سوخت ویژه ی 215 گرم بر اسب بخار.ساعت بوده . این موتور یکی از قویترین موتورهای مورد استفاده در هلیکوپترهای روسی است که در مدلهای دیگر از جمله Ka-50 و Mi-28A/N نیز از آن استفاده شده ، این موتور همچنین دارای Certificate از IAC Aviation و اداره ی ترابری کانادا است .

کا-27 میتواند با کمک ای موتورها تا 5 تن بار حمل کند . حداکثر ظرفیت بار آن 5 تن بوده و سقف پروازی 5000 متر دارد . سرعت این هلیکوپتر در سطح دریا 290 کیلومتر بر ساعت است .
 

Kamov_Ka-27_MAKS_2005

 

اولین مدل عملیاتی این هلیکوپتر در ارتش سرخ که با ماموریت ضد زیردریایی (Anti Submarine) وارد خدمت شد مدل Ka-27PL Helix-A بود که در سال 1982 وارد خدمت شد . این هلیکوپتر دارای هدایت آسان ، سیستم حفظ ارتفاع خودکار ، انتقال قدرت خودکار از Hover و Autohover در هر شرایط آب و هوایی  است  . Ka-27PL به منظور جستجو ، ردیابی و حمله به زیردریایی های دشمن  که در عمق 500 متری دریا هستند ،ساخته شده . این هلیکوپتر قابلیت حرکت تا سرعت 75 کیلومتر بر ساعت و تا برد 200 کیلومتری است .

این هلیکوپتر برای کشف و ردیابی زیردریایی ها و اهداف سطحی در هر شرایط آب و هوایی از رادار Octopus با برد حداکثر 180 کیلومتر در مقابل یک کشتی با ابعاد بزرگ ، سونار و کشف کننده ی هیدروآکوستیکی استفاده میکند .

هلیکوپتر Ka-29TB

 
هلیکوپتر Ka-29TB مدل تهاجمی ترابری بر پایه ی هلیکوپتر Ka-27 است که برای تامین نیاز ارتش روسیه برای هلیبرد کماندوهای نیروی دریایی و پوشش هوایی نزدیک عملیات آبی خاکی نیروی دریایی ساخته شد . ناظران غربی اولین بار در سال 1987 این هلیکوپتر را روی عرشه ی کشتی تهاجمی ایوان روگوف مشاهده کردند . این مدل فاقد رادار بود ، بدنه ی آن پهن تر شده بود و 4 جایگاه تسلیحات برای نصب راکتهای غیرهدایت شونده ، موشکهای ضد تانک AT-6 Spiral و پاد های تیربار داشت و در حالت عادی مجهز به یک توپ 4 لول  

علاوه بر این ، Ka-29TB مجهز به یک سنسورهای الکترواپتیک و پاد هدایت موشک/TFR بود .
 

kamov_ka27_helix1

 
هلیکوپتر Ka-31 ، یکی دیگر از هلیکوپترهای موفق بر گرفته از طرح کا-27 است که وظیفه ی اخطار زودهنگام و AWACS را بر عهده دارد . برخلاف ناوهای آمریکایی که از آواکسهای  E-2D hawkeye برای ماموریت نظارت و کشف دوربرد استفاده میکنند ، ناوهای روسی از مدل هلیکوپتر پایه ی آواکس یعنی Ka-31 استفاده میکنند . لازم به ذکر است که Ka-31 بعنوان یک هلیکوپتر آواکس همتای دیگری در جهان ندارد .

نام اصلی ای هلیکوپتر Ka-29RLD است و ماموریت اصلی آن کشف دوربرد اهداف زمینی و هوایی است که برای انجام این ماموریت ، Ka-31 به یک رادار قدرتمند 1 در 6 متر ازنوع E-801 Oko استفاده میکند که این رادار با پوشش 360 درجه امکان ردیابی همزمان 40 هدف در ابعاد جنگنده در برد 150 کیلومتری را داشته و برد کشف اهداف دریایی بزرگ آن به 250 کیلومتر میرسد . اطلاعات جمع آوری شده توسط رادار همزمان از طریق دیتالینک مخصوص برای پردازش ثانویه به کشتی مادر فرستاده میشوند .
 

ka-27

 

کا-31 همچنین تجهیزات هدفگیری الکترواپتیکی مدل پایه را با سیستم هدایت ماهواره ای 12 کاناله Kronstadt Kabris منطبق بر سیستم مکانیابی جهانی GlONASS ، سیستم تغذیه ی الکتریکی TA-8Ka ، سیستم کشف عوارض زمینی و سیستم ارتباطی دیجیتالی 16 کاناله با برد 400 کیلومتر تعویض نموده و حتی برای کارایی بیشتر ، موتورهای نمونه ی اولیه نیز با موتورهای پرقدرت تر TV3-117VMAR تعویض شده اند .

هلیکوپتر کا-31 برای چرخیدن آنتن E-801  فاقد هر 4 قسمت فرود (Landing gear) خود است ، آنتن این هلیکوپتر در حالت عملیاتی ، هر دقیقه 6 بار یک دور کامل میزند ، همچنین اتصالات آنتن به بدنه ی هلیکوپتر مجهز به کمربندهای انفجاری برای جدا شدن در حالت اضطراری هستند .
 

kamov_ka311

 
  
کاربران نظامی
 

الجزایر
چین
هند
روسیه
شوروی سابق
اوکراین
ویتنام
کره جنوبی
 
 

World_operators_of_the_Ka-27

 
 
کاربران غیر نظامی
 
کانادا
اندونزی
ایران
پرتغال
روسیه
کره جنوبی
اسپانیا
افریقای جنوبی
سویس
تایوان
ترکیه
  

Kamov_Ka-27PS

  
مشخصات

 

نقش : هلیکوپتر ضد زیردریایی 
تولید کننده: Kamov
اولین پرواز 24 دسامبر 1973
مقدمه 1982
کاربران اولیه :
نیروی دریایی  شوروی
نیروی دریایی روسیه
نیروی دریایی اوکراین 
نیروی دریایی هند 
هزینه تولید : 1.500.000 دلار
 
ویژگی های عمومی
 
خدمه : 1-3 ، به علاوه 2-3 متخصص
طول : 11.30 متر 
روتور با قطر : 15.80 متر 
ارتفاع : 5.50 متر
وزن خالی : 6500 کیلوگرم 
وزن بارگیری شده : 11،000 کیلوگرم
بار قابل حمل : 4،000 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : 12000 کیلوگرم
موتور : 2 × موتورهای Isotov تربوشفت ،کارایی هر یک 1660 کیلو وات
حداکثر سرعت : 270 کیلومتر / ساعت
کروز سرعت : 205 کیلومتر / ساعت
محدوده : 980 کیلومتر 
 سقف پرواز : 5،000 متر  
 
اویونیک

رادار ،MAD یا سونار فرو برده شده در اب ، sonobuoys

منابع :


http://www.military-today.com/helicopters/kamov_ka27_helix.htm
http://www.airforce-technology.com/projects/ka31/
http://www.military-today.com/helicopters/kamov_ka29_helix_b.htm
http://www.kamov.ru/en/production/ka31/
http://en.klimov.ru/production/helicopter/TV3-117/
http://www.kamov.ru/en/production/ka27/
en.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-27
برگرفته شده از سنترال کلوب
نویسنده :cheka
بروزرسانی و تکمیل مقاله : میلیتاری پارسی
در صورت استفاده از مقاله فوق ذکر نام نویسنده و منابع الزامیست!

آشنایی با تاریخچه,طرزکار و وظایف هلیکوپترها(بالگردها)

نامه الکترونیک چاپ PDF
LAPD_Bell_206_Jetrangerهليكوپتر وسيله نقليه موتوري تازه اي است كه كار آن و خدماتي كه مي تواند انجام دهد از تمام وسائط نقليه ديگر اعم از زميني و هوائي و دريايي دلچسب تر است .
اين ماشين مي تواند عمودي بالا برود و پاين بيايد و به پهلوي راست يا چپ و هم به جلو با هر سرعتي كه راننده ميل دارد در حدود قدرت موتور خود پرواز كند و حتي قادر است در فضا به عقب حركت نمايد .
هليكوپتر مي تواند در فضاي كوچكي كه تنها كمي بزرگتر از شعاع پروانه هاي آن باشد پائين آيد و در همانجا دوباره پرواز كند ، گاراژ آن ممكن است روي پشت بام اسفالتي باشد و از همانجا بلند شود و به جاي خود برگردد.
هليكوپتر در واقع در سلسله وسائط حمل و نقل شكاف بين وسائل نقليه سطح زمين و دريا را با وسائل نقليه هوائي يعني هواپيما پر كرده و حد وسطي است بين وسائط نقليه هوائي و زميني و مي تواند خود را با هر نوع شرايط مربوط به حمل و نقل از لحاظ سرعت و سمت حركت و غيره وفق دهد .
 
هليكوپتر قدرت خود را از پروانه ها يا بالهاي دوار كسب مي كند كه هم سبب بلند شدن آن از زمين و هم باعث حركت آن به سمتي كه رهبري مي شود ، مي گردد .
اين وسيله مي تواند با اطمينان و بدون خطر و بدون به كار بردن قوه يعني در حال خاموشي موتور به واسطه همان حركت اتوماتيك تيغه ها آهسته به زمين فرود آيد و قابليت نشستن در يك زمين كوچك در مقام مقايسه با تمام وسائط نقليه مزيتي خاص به آن بخشيده است . ضمناً وظايف هليكوپتر را ساير وسائط نقليه نمي توانند انجام دهند . كارهاي هليكوپتر مثل ساير وسائط نقليه محدود به خطوط زميني يا هوائي نيست بلكه بالاي سر وسائل موتوري زميني و زير پاي وسائط نقليه هوائي نيز فعاليت مي كند .
 
 

هليكوپتر

 
 

تاريخچه

طرح اصلي ساخت هليکوپتر را براي اولين با چيني ها در 400 سال بعد از ميلاد براي ساخت اسباب بازي هاي فرزندانشان به کار بردند. لئوناردو داوينچي و يک روسي به نام ميخائيل لومونوسوف نيز از کساني بودند که طرح هايي از هليکوپتر را ارائه دادند ولي نتوانستند از حرکت بخش اصلي بدنه به دور خود جلوگيري کنند. کلمه هليکوپتر اولين بار در سال 1861 توسط يک دانشمند فرانسوي که اولين مدل کوچک با موتور بخار را ساخت، مورد استفاده قرار گرفت همچنين اولين مدل موتور الکتريکي را توماس اديسون اختراع کرد.

اولين پرواز موفقيت آميز نيز در سال 1907 در فرانسه البته توسط يک ماکت کوچک انجام شد که در اين پرواز، هليکوپتر مدل به مدت 20 ثانيه در ارتفاع 30 سانتيمتري سطح زمين معلق ماند.

در دهه 40 و همزمان با پيشرفت در ساخت موتورهاي هم محور(موتورهايي که در آن نيروي پيشران و پسران هر دو ملخ توسط يک موتور توليد مي شود) اولين هليکوپتر براي استفاده هاي نظامي ساخته شد و اولين پرواز آن در سال 1942 در آمريکا با موفقيت صورت گرفت که آنرا دو خلبان تا ارتفاع 1کيلومتري زمين در مدت 1 دقيقه بالا بردند.


  

Helicopter_air_mail2C_1947_1

  

تفاوت هليكوپتر با هواپيما :

1) هواپيما به واسطه بال هاي ثابت و قدرت تحرك به جلو كه از پروانه يا موتور جت كسب مي شود به پرواز در مي آيد . هليكوپتر بلند شدن خود را مديون تيغه هاي گردنده افقي بالاي اطاق است .

2) هواپيما براي اينكه در هوا بماند و سقوط نكند بايد هميشه سرعتي رو به جلو داشتع باشد . اما هليكوپتر محتاج به اين سرعت نيست و مي تواند در هوا بايستد .

3) هواپيما به نسبت بزرگي خود براي پرواز ميدان بزرگ مي خواهد و مانعي هم نبايد در سر راهش باشد . هليكوپتر محتاج به ميدان پرواز نيست مانعي هم سر راه خود ندارد چون عمودي بلند مي شود .

4) هواپيما هنگام طوفان و خطر و تاريكي هوا ميدان وسيعي لازم دارد و بايد به طبقات بالاتر پرواز كند و احياناً به خطر مي افتد . اما هليكوپتر هنگام خطر پائين تر آمده در زير طبقات ابر و طوفان به حركت خود ادامه مي دهد و در حال خاموشي به سهولت به زمين مي نشيد .

  

Helicopter

  

هليكوپتر چگونه پرواز مي كند ؟

به طور کلي کنترل اين وسيله بوسيله تغيير زاويه تيغه هاي اصلي آن انجام مي شود به طوريکه براي پرواز به بالا تيغه هاي اصلي را طوري مايل مي كند كه هوا را به طرف پائين مي راند و هليكوپتر را بالا مي برد .

براي پائين آمدن عمودي پروانه ها را طوري مايل مي كند كه هوا را به طرف بالا رانده و هليكوپتر را پائين مي آورد .

براي به جلو راندن هليكوپتر تمام پروانه را قدري به طرف جلو تمايل مي دهد .

هرگاه سرعت پروانه دم هليكوپتر را كم و زياد كنند بدور خود مي چرخد     زيرا اين عضو است که باعث سکون هليکوپتر مي شود و اگر اين عضو نبود و فقط تيغه اصلي وجود داشت هليکوپتر به دور خودمي چرخيد.

مايل كردن دستگاه پروانه به طرف راست يا چپ هليكوپتر را به پهلو ، راست و چپ حركت مي دهد .

تركيب سرعت مناسب موتور با زاويه مناسب پروانه ها سبب توقف هليكوپتر در هوا مي شود .

 

SafariHelicoptersFormation1

 

 

خدماتي كه هليكوپتر انجام مي دهد :

بعلت کاراکترهاي پروازي بي رقيب هليکوپترها، اين وسيله کاربردهاي گسترده اي دارد که از جمله آنها مي توان موارد زير را نام برد:

مسافربري هوائي، حمل پست و كالا هاي بازرگاني .

كمك به پليس هنگام بروز حوادث و کنترل ترافيک و کمک به آتش نشاني براي خاموش کردن آتش.


حمل و نقل و نشر روزنامه و مجله .

نقشه برداري و مساحي از اراضي و باغ ها و ساختمان ها .

خدمات پزشکي در زمان بروز اتفاقات ناگوار.

جابجايي وسايل سنگين وزن مانند سازه هاي ساختماني و راديويي، که به اين نوع هليکوپترها در اصطلاح Aerial cranes  گفته مي شود.


مورد استفاده ديگر هليکوپترها در جنگ است همچنين اين ماشين ها در صنعت توريسم نيز استفاده فراواني دارند.

اين مرغ خوش پرواز از قرن ها پيش ايده ال مخترعين و ساير افراد بشر بوده و امروز نه تنها خدمات مختلفي انجام مي دهد بلكه براي حمل و نقل بازرگاني نيز كار برد دارد . هليكوپتر هم در جنگ هم در صلح آينده نقش درخشان تري خواهد داشت و روز به روز بيشتر جاي خود را در ميان وسائط حمل و نقل مي كند .


منبع: وکيپديا، بزرگترين وبلاگ هليکوپتر
برگرفته شده از : بخش دانش و فناوري سايت تبيان


آشنایی با بالگرد شاهد 274 سپاه پاسداران

نامه الکترونیک چاپ PDF
شاهد274بالگرد شاهد 274 یکی از بالگردهایی است که توسط موسسه تحقیقات  و توسعه صنعتی سپاه پاسداران و به طور بومی طراحی شده است .
در مورد این بالگرد اطلاعات زیادی موجود نیست اما طبق برخی نظرات شاهد 274  ترکیبی از چند بالگرد است  و در طراحی ان به طور عمده از بل 206 یا جت رنجر استفاده شده است.بنا برخی اطلاعات غیر موثق شاهد 274 از بدنه جدید و کامپوزیتی بهره می برد ولی قسمت موتور و اویونیک ان برگرفته از بل 206 است.بهر حال این بالگرد ممکن است یک وسیله حمل و نقل جدید باشد که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تولید شده است.
 
 
shahed-274
   

طبق اظهارات منایع اولین پرواز این بالگرد در سال 1997 انجام پذیرفته است. اولین شاهد274  با شماره شناسایی (832-71) در تاریخ  16 سپتامبر 1999 تحویل سپاه پاسدارن شد و  تا سال 2000 حداقل دو فروند با شماره شناسایی 001-74 و 002  در خدمت بودند. اولین نمایش عمومی این بالگرد در نمایشگاه هوایی کیش و در اکتبر و نوامبر سال 2002 بوده است،در حال حاضر از وضعیت تولید و عملیاتی بودن این بالگردها اطلاعاتی در دسترس نیست. البته طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این بود تا پایان سال 2004 تعداد 20 فروند از این بالگر تولید و تحویل شود.البته برخی منابع از 30 فروند نیز سخن گفته اند.
شاهد 274 از یک موتور  Rolls-Royce 250-C20B بهره می برد که توان 313 کیلوواتی را دارست و به شاهد 274 توان حمل 5 نفر را به همراه خلبان می بخشد.
 
شاهد274

 

مشخصات فنی:
 
قطر ملخ : 10 متر
طول بدنه: 9 متر
ارتفاع: 3 متر
حداکثر وزن برخاست: 1500 کیلوگرم
وزن خالی : 1000 کیلوگرم
حداکثر سرعت: 180 کیلو متر برساعت
سقف پروازی: 5200 متر
برد عملیاتی: 600 کیلومتر
موتور: یک عدد 313kW Rolls-Royce 250-C20B turboshaft
 

منابع :
 
heliport.sk/01043-irgc-shahed-274
globalsecurity.org/military/world/iran/shahed-274.htm
aviastar.org/helicopters_eng/shahed-274.php
نویسنده و مترجم: امیرحسام ملایی یگانه

+ نوشته شده در  ساعت   توسط امیر محی الدینی-امير رضا حسني  |